L’objecte d’aquest Reglament és la regulació
normativa d’allò que té relació amb les formes, els mitjans i els procediments
d’informació i de participació de les persones i de les entitats en la gestió
municipal, de conformitat amb la legislació vigent sobre règim local.
El Reglament s’articula en 5 grans blocs:
El dret
a la informació a la ciutadania
L’Ajuntament de Calafell garanteix a qualsevol
persona, física o jurídica, el seu dret a la informació sobre activitats i la
gestió de les competències i els serveis municipals, així com les disposicions
administratives corresponents.
Els ciutadans podran accedir als arxius
públics municipals i utilitzar tots els mitjans d’informació pública que
estableixi el Consistori.
Les sol·licituds d’informació es presentaran
al registre de l’Ajuntament i dirigides a l’Alcalde/essa. La resposta s’haurà
de donar en el termini màxim de trenta dies, i haurà de passar també pel
registre.
Els ciutadans i les ciutadanes tenen dret a ser
rebuts pels regidors i les regidores municipals, i pel personal tècnic de la
Corporació. Aquest dret s’haurà de fer efectiu com a màxim en trenta dies.
L’Ajuntament té el deure de facilitar l’accés
a la informació respecte la situació de la ciutat i respecte les actuacions,
programes i serveis que desenvolupa el Consistori, així com d’altra informació
d’interès general per als ciutadans.
Per garantir aquestes funcions, l’Ajuntament
disposarà d’un espai virtual, dins del lloc web municipal, dedicat específicament
a aquestes qüestions. Es garantirà que els equipaments públics municipals de
caire cívic disposin de mitjans informàtics connectats a la xarxa i oberts a la
ciutadania.
L’Ajuntament de Calafell garanteix, en els
seus mitjans de divulgació, l’expressió de l’opinió dels Grups Polítics
Municipals representats en la Corporació, i la de les entitats i associacions
ciutadanes més rellevants, inscrites en el Registre Municipal d’Entitats, l’accés
a la informació rellevant de la gestió municipal, així com aquella que es
deriva dels acords adoptats i de les condicions i procediments relatius a la
prestació de serveis o actuacions municipals.
L’Ajuntament
de Calafell, per tal de tenir paràmetres objectius, ha de fer enquestes de
qualitat a les persones usuàries dels serveis municipals, a fi de conèixer les
seves valoracions i propostes sobre el servei concret que han rebut, i
millorar-los d’acord amb les propostes i fer les campanyes de sensibilització
necessàries. Els resultats dels sondejos i enquestes, així com la seva fitxa
tècnica, es faran públics, a través dels mitjans i instruments de comunicació
referits en aquest Reglament.
El dret
a la Participació
Tots els ciutadans i les
ciutadanes poden dirigir-se a qualsevol regidor, regidora o òrgan municipal per
demanar informació i aclariments d’actuacions municipals. L’Ajuntament
donarà resposta al o la peticionària en un termini màxim de 30 dies, i
informarà de les mesures que s’han pres a l’efecte o de les actuacions
previstes per adoptar-les.
Es regula el dret a
proposta, que podran ser debatudes en les comissions informatives.
També es regula la
iniciativa veïnal, amb 500 veïns majors de 16 anys o el 5% dels veïns del barri
majors de 16 anys. També poden presentar iniciatives veïnals aquelles entitats
amb més de 100 socis al corrent de pagament i que les quotes suposin més d’un
10% dels seus ingressos. Les iniciatives es debatran al ple i es votaran, un
cop complert el tràmit d’informació pública i els informes tècnics previs.
Finalment, es
regula el referèndum i la consulta ciutadana, per a veïns censats i majors de
18 anys. Se n’exceptuen, d’acord amb el que disposa la Llei, aquelles que fan
referència a la hisenda local. No
poden fer-se més de cinc consultes o referèndums en un
any, ni es podrà reiterar una mateixa consulta fins dos anys després de la seva
celebració. La consulta veïnal consistirà en una o diverses preguntes tancades,
el redactat de les quals serà aprovat pel Ple de l’Ajuntament.
L’audiència pública és un acte de lliure concurrència, que es fa amb l’objecte que
les entitats i els ciutadans i les ciutadanes puguin rebre oralment de l’equip
de govern informació de certes actuacions político-administratives o puguin
formular verbalment els seus suggeriments o propostes. Poden demanar-les: 200
veïns majors de 16 anys, un 5% dels veïns d’un barri, les entitats amb més de
100 socis al corrent de pagament o una cinquena part dels regidors. Hi ha un
màxim de 5 sessions a l’any.
La
Participació de les Entitats Ciutadanes
Es regulen els drets i deures de les Entitats
Ciutadanes, no polítiques.
L’ajuntament es compromet a fomentar
l’associacionisme i a ajudar les entitats, amb la creació d’una oficina per a
promoure el creixement del moviment associatiu i el millor funcionament de les
entitats.
De forma puntual, a l'únic efecte de rebre
informació detallada i manifestar l'opinió, per aquest reglament es garanteix
el dret d'assistir a les comissions informatives, als consells i a les reunions
dels organismes autònoms municipals, a les persones representants d'aquelles
associacions degudament inscrites al Registre d'Entitats que acreditin ser part
interessada d'un expedient concret i així ho manifestin i ho sol·licitin per
escrit. El mateix dret s'entén quan l'òrgan municipal en qüestió debati una
proposta presentada per una entitat ciutadana.
El Reglament
incorpora la regulació del Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes, assumint
el reglament que hi havia al respecte. Les entitats inscrites tenen l’obligació
de presentar, durant el primer trimestre de cada exercici, una memòria anual de
les seves activitats, el programa de treball, els pressupostos i l’estat de
comptes.
Els
Consells Municipals de Participació
Els Consells municipals de Participació seran creats en funció de les necessitats
participatives de cada una de les regidories del Consistori o àmbits d’actuació.
Els consells poden tenir un àmbit d’actuació
sectorial o territorial, i en el cas dels sectorials ésser permanents o
temporals. Els consells d’àmbit territorial portaran el nom de Consell de Barri
amb el nom del territori a què faci referència; i els sectorials, el nom de
Consell Municipal amb la denominació de cada sector d’activitat a què faci
referència l’objecte social de les entitats.
Estaran formats per l’alcalde i un
representant dels grups polítics que van concórrer a les darreres eleccions,
assolint més d’un 3% dels vots, hagin aconseguit representació, o no, en el
Consistori. També hi haurà un representant de cadascuna de les organitzacions
socials, sindicals, professionals i empresarials més representatives del
municipi, així com tres ciutadans escollits a l’atzar, entre aquells que
estiguin interessats en formar part del consell. En els Consells de Barri, hi
haurà un ciutadà per cada 500 habitants, escollit a l’atzar, amb un màxim de 6
i un mínim de 2.
Els Consells Municipals podran vetllar i fer
seguiment pel compliment del Programa d’Actuació Municipal i fer el seguiment
de l’execució i liquidació del Pressupost Municipal, i la proposta de
modificació d’ordenances, taxes i preus públics en l’àmbit de treball objecte
del consell, entre d’altres funcions.
Aquests Consells municipals de Participació
tenen un caràcter consultiu i no vinculant, però el Govern municipal es
compromet a estudiar-ne les propostes, valorar-les i, en el cas que no siguin
acceptades justificar-ne el motiu i donar-ne compte en el si dels consells i en
el Ple Municipal. Per tal de poder tenir en compte aquestes propostes els
consells podran emetre posicionaments a través de l’acta de la sessió en la
qual s’ha tractat el tema específic, o mitjançant resolucions específiques,
perquè en quedi constància a l’expedient pertinent.
Es crea també el Consell Ciutadà. És el màxim
òrgan de consulta i de participació per a prendre decisions consensuades. Les
propostes dels Consells Municipals i dels Consells de Barri hauran de ser
aprovades pel Consell Ciutadà. Es reunirà un mínim de 4 cops l’any.
Els membres del
Consell Ciutadà seran els que regula el Reglament, però, a més, hi haurà la
vicepresidència primera, que recaurà en un representant del moviment
associatiu, i la vicepresidència segona, que recaurà en el regidor delegat de
participació ciutadana. Els representants de les entitats en el consell
ciutadà, serà exercida per dos representants de cada consell sectorial i de
barri.
Els principals
objectius del Consell Ciutadà són:
- Debatre el Programa d’actuació,
les ordenances i els reglaments generals de l’Ajuntament o altres temes
d’interès municipal.
- Conèixer i debatre els resultats
dels indicadors de la gestió municipal i els grans projectes del poble i els
estudis i treballs sobre temes estratègics que hagi encarregat l’Ajuntament.
- Consensuar un pla de mandat amb
els membres del Consistori, recollint les aportacions ciutadanes i dels
Consells de Barri, plantejant processos participatius, si és necessari.
- Proposar modificar les accions del
pla de mandat.
- Plantejar una distribució
equitativa dels recursos per a inversions municipals i propostes a tractar en
els plens municipals, en forma de moció.
Processos
de Participació Col·lectiva
En el primer semestre d’un mandat, s’elaborarà
el Pla d’Acció Municipal. Els Plans i Programes de mandat aprovats en el Pla
d’Acció Municipal es trametran al Consell Ciutadà perquè consideri la
possibilitat de desenvolupar-los amb participació ciutadana i en el seu cas en
coordini el procés.
Es regulen els Pressupostos Participatius, amb
un mínim de l’1% del pressupost municipal, que se sotmetrà a votació popular. També
es regulen altres processos participatius, com els Nuclis d’Intervenció
Participativa (NIP).
Finalment, a través de l’agenda
participativa es coordinaran els processos de participació ciutadana. És el mecanisme mitjançant el qual
el Govern podrà definir i ordenar els processos participatius que es portaran a
terme a la ciutat durant un mateix mandat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada